Jag kom precis på en sak!

Ni vet hur man som mattelärare ibland brottas med att få elever att etablera någon sorts inre tallinje att utgå ifrån för att liksom systematisera sitt matematiska tänkande? De senaste dagarna har jag funderat på hur man kan stötta de eleverna. Till en början har jag rört mig i världen av någon sorts laminerade remsor som man typ kan lägga på bänken. (En skolbänk är i snitt 65 centimeter bred, om mina googlingar stämmer, så det skulle möjliggöra en tallinje om typ 100 steg som är relativt tydlig.)

Problemet, som jag ständigt återkommer till, är att man landar i ett statiskt talområde. I dagsläget använder jag ibland gamla måttband, men de sviker när det kommer till att avdramatisera negativa tal. (Av förklarliga skäl börjar måttband på 0, eller 1, och går uppåt.) Det var då jag kom på det!

Kan man göra en digital tallinje som är anpassningsbar? Då skulle man kunna fånga tallinjens oändlighet på ett sätt som är lätt att förstå, och samtidigt skulle man kunna ta hjälp av typ zoom för att när det är relevant begränsa sig till ett litet område. Man skulle till och med kunna erbjuda olika nivåer av simulerade gestaltningar. Tänk att en nybörjare kanske matar in värden och får operationen simulerad framför sig medan mer erfarna elever får bara själva tallinjen och får göra operationen själv.

Vänta. Det kanske redan finns? Är det någon av er som sett något sånt här på ”marknaden”? Annars borde väl något av alla läromedelsförlag med digitaliseringsambitioner ta sig samma och göra något sånt här?

En kommentar

Kommentera