Då och då har jag elever som reser bort mitt under terminen. Så är det nog på de flesta skolor. När andra rektorer (under tvång?) går åt fler förbud och en striktare syn på beviljande av ledighet så har min rektor valt att ta inställningen att semesteröesighet är en form av härarbete (se tidigare inlägg).

Grunden är att ledighet går bra, men då vill vi att eleverna håller en presentation av något slag för att sprida nya lärdomar/insikter. En klockren grej som funkar bra, det har jag sett många gånger. Men efter den fjärde skidresan tröttnar man lite på det spåret. Så jag fick en snilleblixt.

Vattenfall har släppt en skidåkningsapp som ger en mängd data om dagens åk. En kanske lite svårarbetad uppgift för en del elever, men inte för Teknikpojken (nio år). Han gör hemsidor och producerar podcasts på sin fritid.

Så jag gav honom en länk till Google Play och förklarade grunderna bakom ett stapeldiagram. Idag var han tillbaka i skolan och höll både resepresentation och en genomgång på temat ”på min resa har jag fallit 2,2 kilometer, på en enda dag.” Jag ska nog följa upp med ett prat om fallhöjd, men i övrigt är jag stolt.

3 kommentarer
  • Louise
    Posted on 2012-03-13 at 21:29

    Hej igen!! Och tack för att jag får vara frågvis 😉 Jag har lite funderingar om detta inlägg. De barn som inte kan resa bort eller liknande, hur tar de det med att de inte kan ha presentationer osv? Och hur blir det med muntliga presentationer för dessa barn, får de någon annan uppgift så att ni ser hur de ”klarar” av muntliga presentationer?

  • Killfröken
    Posted on 2012-03-13 at 21:40

    Tja!
    Jag jobbar i ett övre-medelklassområde där de flesta, men långt ifrån alla, då och då gör resor. Ibland är det till exklusiva ställen så som Maldiverna medans det vid andra tillfällen är för att besöka släkt och vänner i Blekinge. Det brukar inte påverka varesig innehållet i redovisningarna de håller efteråt eller hur klasskamraterna reagerar.

    Det är klart att jag ser på de elever som kanske aldrig varit utomlands att de verkligen vill prova på det, eftersom det är naturligt att vilja se världen. Men det är inte som att de blir retade/mobbade för det.

    Muntlig framställning är ett mål för svenska i år 6, 9 och sedan även på gymnasiet så självklart ska alla elever få chans att visa att de når de målen. I min verksamhet får de den chansen dels genom vanliga skoluppgifter (där alla elever berättar något), dels genom aktiviteter som typ klassråd (då eleverna turas om att vara mötesordförande) och sedan även vid den här typen av presentationer. Jag kan tycka att det är viktigt att mina elever får chans att presentera olika saker inför hela eller delar av klassen. Det är sådant som bygger sammanhållning i gruppen.

  • Louise
    Posted on 2012-03-20 at 18:31

    Du måste ju vara världens mest förstående/bästa lärare, ditt svar lät helbra! Gillar det där med mötesordförande! Skulle man behöva ha haft i alla skolåldrar tycker jag!

Kommentera