Man pratar om formativ bedömning. Men finns det något som kallas formativa regler?

Jag hade för ett par månader sedan ett par lärare från andra skolor på besök i min skola och då bland annat i mitt klassrum. En av dem frågade under en rast varför vi inte har några ordningsregler uppsatta i klassrummen. Jag hade inte tänkt på det förrän min kollega tog upp det. Antagligen passar det inte in i klassrumskulturen jag försöker skapa.

Här är en lista på regler som istället för att banna uppmuntrar elever till att vara sitt bästa jag. Jag vet att det känns ganska amerikanskt. Men kanske är det en bit på vägen?

En kommentar
  • Emelie
    Posted on 2012-03-30 at 14:46

    Å, vi hade precis sådana där präktiga ”trivselregler” på väggen, när jag var liten. ”Alla får vara med och leka” och så vidare. Det gjorde mej illa till mods redan då. Jag har visserligen själv tre ledord, som jag försöker pränta in hos mina elever: Var modig. Var stolt. Var schysst. Men jag presenterar dem alltid som förslag eller tips och inte som regler.

Kommentera