Jag har jobbat i skola sedan 2005. (Utbildad sedan 2009.) Under de åren har jag hört många, både lärare och fackliga representanter, prata om undervisningstid. Jag kan förstå att det är ett mått som intresserar. Men vissa saker har jag aldrig förstått:
– Varför pratar man om undervisningstid som om det var ett straff vi tvingas att göra?
– Varför antar vi att man undervisar lika många minuter varje vecka?
– Hur kommer det sig att man ska undervisa lika mycket som sina kollegor?
– Varför blir folk sura när man tackar nej till avdrag på undervisningstiden för att ta sidouppdrag?
– Vem kom på att alla undervisningsminuter går att jämföra?

Istället vill jag föreslå att vi tänker om och börjar prata om undervisningstid som ett mått på hur stor effekt vi haft som lärare: på 8 år av till-och-från-jobb är jag snart uppe i typ 4000 timmar. (Grov uppskattning!) DET är något att fira!

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterande som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

En kommentar

Kommentera