För ett drygt halvår sedan fick ett par av mina kollegor en galen idé: Vi dokumenterar så mycket att vi borde dokumentera lite mer! Sedan dess fotar vi verksamheten och, genom en IKT-ninjig lösning kan mina kollegor maila/MMS:a bilden dirket till ett bildspel på klassens sida. Som ett resultat får vi dagligen in ett antal bilder som visar en annan aspekt av lärandet. Det där är lite viktigt när skriftlig och individuell dokumentation gör anspråk på att kunna förklara hela lärandet, när en god portion av det lärande som sker i klassrummet faktiskt inte kan beskrivas med ord som en enskild process.

Hur som helst. Vi fotograferar verksamheten regelbundet och både elever och föräldrar älskar det!

Häromdagen var jag på en konferens när mina elever hade en helt vanlig skoldag. Våra femmor hade idrott och på något sätt slutade det med att sex elever bildade en mänsklig pyramid som dokumenterades på Instagram. Jag såg bilden och en stund senare kom frågan ”Åh, kan vi inte lägga ut bilden på klassens sida?” Sagt och gjort. En kort stund senare var bilden uppe.

Först ett par dagar senare insåg jag hur coolt det är när vi med fotodokumentation inte bara kan fånga en bredare syn av lärande utan att vi också kan sätta dokumentationsansvaret hos eleverna. Rätt ofta händer det, när jag tänker efter, att eleverna själva blir stolta och ber att få fotografera sitt lärande till klassens sajt.

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterande som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

Kommentera