För ett tag sedan började en av mina äldsta kollegor i hiphop. Det har föranlett flera samtal på personalrummet om det givande med att göra sånt som är svårt. På ett sätt hänger det ihop med den intervju som idag publiceras av den nationella lärarkampanjen För det vidare  där jag fick frågan varför jag blev lärare. Det är en fråga som vi alla ställt oss någon gång men som ändå är svår att svara på. Jag svarade något om att varje dag är annorlunda vilket i sig är motiverande. Det är sant, men egentligen skulle jag vilja tillägga att det finns gott om möjligheter att göra just det som är svårt. Det är nog den främsta anledningen av alla till varför jag valde att söka till lärarutbildningen.

Igår kom vi till skolan med en ovanlig känsla av att inte riktigt veta vad den här veckan ska bli och hur man gör. Ungefär på samma premisser som eleverna kommer till skolan varje vecka. En pirrig känsla som är svår att slå.

Nu har det gått två dagar av #hackerveckan, en schemabrytande vecka fylld av programmering, nätkultur och likabehandling på nätet som inleder ett tvåårigt EU-projekt. Eleverna slukar nya kunskaper som de brukar och de skapar helt fantastiska saker. Även det som de brukar. Vi har nu kommit till den punkten när eleverna inte bara kan mer än sina lärare utan de börjar till och med dra ifrån. Det märks bland annat när vi ska planera vilka pedagoger som ska arbeta var nästa lektion/dag. Det talas om grupper som ’behöver experthjälp’. Det är säkert ett riktigt behov, men lösningen ligger inte nödvändigtvis hos de mer tekniska lärarna utan hos andra elever. Det är riktigt bra. På många sätt.

Samtidigt är det coolt att se hur vi som arbetslag växer när vi ihop får göra det som är svårt. Vi skulle, av flera skäl, aldrig börja dansa hiphop ihop. Att däremot ge sig in i ett undervisningsprojekt som innebär ett stoff som vi inte är vana vid och på ett sätt som är bra men som innebär att vi får jobba emot vårt kollektiva muskelminne. Istället för att svara på frågor, något lärare älskar att göra, så ska de bollas vidare till andra elever. Som sagt; det ’behövs experthjälp’.

Samtidigt ser jag kollegor som vågar, försöker, lyckas och växer som vore det en hiphop-battle utan dess like…


Känner du inte till För det vidare så är den här filmen ett exempel på hur de arbetar med att göra läraryrket mer attraktivt. Ganska logiskt eftersom fler sökande ger bättre lärare vilket gör skolan bättre.

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterandet som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

Kommentera