Ackommodation är ett festligt litet ord som fastnat hos mig. Genom att muta det med ett eget inlägg hoppas jag bryta förtrollningen så att jag kan gå vidare. Naturligtvis med ordet någonstans i mitt ordförråd.

Går man till en ordbok upptäcker man att ackommodation ofta beskrivs som ett fysiologiskt begrepp. Då beskriver det en process som går ut på att man går in i just den muskeln i ögat som ”håller fast” själva linsen (ciliarmuskeln) för att ändra muskelns spänning. Effekten blir att linsens yttre form så väl som inre struktur förändras. Resultatet blir att linsens brytkraft förbättras och patienten kan se världen på ett lite annorlunda (förhoppningsvis bättre) sätt.

I pedagogiken används begreppet ackommodation (enligt Helena Korp som på uppdrag av Myndigheten för Skolutveckling skrev Kunskapsbedömning – hur, vad och varför) på nästan samma sätt. Fast då handlar det om den processen som går ut på att eleven tar till sig kunskap på ett sådant sätt att hon ändrar sina tankestrukturer. Alltså pedagogisk påverkan som ändrar tänkandets ”yttre form så väl som inre struktur”. Resultatet blir att eleven kan se världen på ett lite annorlunda (förhoppningsvis bättre) sätt.

En kommentar
  • Marit
    Posted on 2010-11-30 at 12:56

    Mycket användbart i hemtentaskrivandet. Tack, Killfröken!!

Kommentera