Den här veckan ställer sig #skolchatt frågan ”1-1, och sen då?”

Utav Sveriges 290 kommuner så har 250 någon typ av satsning på 1-1, alltså en digital pryl till varje elev. Vissa kommuner har fullt utbyggda satsningar som kostar miljontals kronor varje månad. Andra är på väg. Några är fortfarande på ritbordet. (Och så finns det en betydande andel som inte ens har tänkt tanken.) Oavsett hur långt våra unika huvudmän har kommit så är vi snart alla där. Utifrån tidsperspektivet att vi haft skola i det här landet i typ 170 år så är det inte långt kvar innan det är verklighet för alla lärare och elever.

Utifrån det lyfter vi blicken från vardagsstrul med konton, IT-supporten från helvetet och helt obegripliga användargränssnitt. Istället frågar vi oss:

Vad ska vi med IKT till? Vilka digitala förmågor behöver elever egentligen? Vad kommer sen då?

Jag tror att vi inom ett par decennier kommer se tillbaka på de senaste åren och fundera över hur vi kunde få politiker att satsa så mycket på teknisk utrustning utan att egentligen ha en plan för vart det skulle ta vägen. Den börjar komma först i efterhand, vilket kanske inte är så konstigt egentligen. På ett sätt är det här en resa där vi lär oss längs med vägen?

Vissa ser medie- och informationskunnighet (MIK) som svaret. Andra har ett bredare perspektiv och ser det utifrån hela skolans organisation. Ett sådant exempel är SKLs satsning ”LIKA – IT-tempen för skolan”. Egentligen är det, eller snarare kommer det att bli, ett mätverktyg för skolledningar att använda för att mäta utvecklingen av en skolas digitalisering. (Mer om LIKA här.)

LIKA står för ledning, infrastruktur, kompetens och användning – de fyra aspekter av skolans digitalisering som verktyget gör anspråket på att kunna mäta. Men vad är det inom dessa fyra som vi behöver systematisera? Runt omkring i Sverige finns det skolchefer, utbildningsförvaltningar och skolledare som ställer sig den frågan. Ikväll tar vi den till lärarna.

Vad behöver vi för stöd i termer av ledning, infrastruktur, kompetens och användning för att kunna göra vår del av att skapa en modern och digital skola? Utifrån identifierat stödbehov inom respektive indikator- Vad blir nästa steg?

Vi är alla överens om att lärande med stöd av IT ska vara av hög kvalitet. Men hur ser det högkvalitativa lärandet ut egentligen? Vad innebär hög kvalitet utifrån Ledning, Infrastruktur, Kompetens och Användning?”

#Skolchatt är ett regelbundet samtal för alla som är intresserade av skolan och skolutveckling. Varje torsdag mellan 20 och 21 är det ett modererat samtal för alla som vill.  För att följa samtalet: gå till Twitter.com och sök på skolchatt. Ingen inloggning krävs. För att delta: logga in och lägg till #skolchatt i dina tweets så syns de för alla andra som är med.

Kommentera