Det finns miljarders miljarder digitala verktyg tillgängliga via Internet, AppStore och annat. Men hur vet vi vad som är bra!? 

Jag vill slå ett slag för verktyg som lockar fram nyfikenhet. Det är den högsta kravnivån vi kan ha på de lärverktyg vi väljer. Ett sådant är Zygote Body – typ som Google Maps fast istället för att visa Jorden så visar den människokroppen. Man kan zooma in, zooma ut, skala bort olika lager och/eller element. Sammantaget blir det en upplevelse av kroppen som inte går att få någon annanstans. Jag och mina elever har hela året studerat olika aspekter av människan. Just nu hennes kropp. Vi har läst, diskuterat, lyssnat och beräknat. Allt har lett fram till att mina elever har en för sin ålder relativt god förförståelse. Med det är det slående hur hänförda eleverna blir. Plötsligt SER de hur människokroppen funkar.

När jag efter ett tags visande av hur människohjärnan funkar så fastnar de för en liten detalj som visar sig när man skalar bort nästan allting i kroppen.



Det visar sig att det är en liten bit i hjärnan som kallas ventriklar. Detta är den tredje och den fjärde, sedd framifrån och från sidan. När jag och eleverna ser den får vi helt olika reaktioner.

Jag: Herregud! Vad är en ventrikel? Och var är den första och den andra?

Eleverna: Va!? Har vi en liten sjöhäst i hjärnan!?

När lektionen är slut så vill de inte gå vidare. De bara måååååste se till sak. Så vill jag ha mina digitala verktyg.

En kommentar
  • Molnet som tidsmaskin | Killfrökens Blogg
    Posted on 2015-03-09 at 21:36

    […] igenom vårt samtal, när vi gått över till att också kolla in Zygote Body och fastnat lite i hjärnans tredje ventrikel så slår det mig att den här texten som jag har på min skärm och som jag baserar min […]

Kommentera