Dagnes Nyheter (som idag lanserar sin nya iPad app!) har en artikel på sin hemsida om ungas läsvanor. Ingången (kraftigt förenklat) är att ungar läser allt mindre eftersom de håller på och ”bloggar och datar och annat modernt tjafs”. Snacka om  Feltänk!

Låt mig förtydliga:
I artikeln intervjuas en högstadieelev på någon stockholmsskola. Hon säger: ”Man kan göra så mycket på internet. Att göra skolgrejer är inte det första man tänker på när man loggar in.” Det beror väl på vad för sorts grejer man gör i skolan, eller?

Nu säger jag inte att man ska låta eleverna kasta bort värdefull lektionstid på planlöst hängande på nätet. Men  när jag vaknar en lördagsmorgon av att mobilen plingar till för att en sjuårig elev mejlar mig (“Hej Killfröken. Här snöar det. Snöar det där du är?”) så är det betydligt mer skrivande än vad han vanligtvis mäktar med under lektionstid.

Jag brukar inte prata illa om skolan. Men ibland känns det som att ett av de stora hindren som finns mellan elevers naturliga lärande och den perfekta skolan är attitydfel hos en del lärare. Det känns… onödigt…

2 kommentarer
  • Therése
    Posted on 2010-12-07 at 20:51

    Gilla!

  • enligt O
    Posted on 2010-12-07 at 21:06

    Vi diskuterade en-till-en igår och jag blev väldigt förvånad över att vissa av mina kollegor såg datorer som ett problem snarare än en tillgång. ”Hur ska vi kunna ha faktafrågor på prov om alla sitter med en dator?”, var det t.ex. en som undrade. Min första reaktion var att fråga huruvida faktakunskap bara kan testar genom ett prov och så var det tydligen. Vart vill jag komma? Jag håller med dig om att sms, bloggar och annat tjafs kan vara en ypperlig väg till ett naturligt skrivande och det är inte fy skam.

Kommentera