Just in time är ett begrepp som börjar segla upp inom modern pedagogik och som står för den typen av individualisering där eleverna inte nödvändigtvis får påverka VAD eller HUR de ska lära sig men däremot NÄR själva lärandet ska äga rum. Tanken är att man ska lära sig att jobba med det som passar bäst just nu. För visst är det så att man jobbar som bäst under vissa perioder på dagen?

Ett vanligt exempel på Just in time är gymnasieskolor som låter eleverna välja på morgon- eller eftermiddagslektioner. På min skola fick vi ett annat exempel när det blev klart att fritidsklubben (skolbarnsomsorgen för elever i år 3, 4 och 5) ska flytta till ett annat hus med typ fyra gånger så stora lokaler. Snabbt formades ett flyttråd bestående av de båda fastanställda fritidsledarna och sex framlottade barn. Ett av de första förslagen som barnen kom med var att använda köket och ett angränsande rum till att under hela eftermiddagen servera mellanmål. Istället för att äta alla 63 vid en given tid bad barnen om att få äta mellan aktiviteter, när det passar. Sagt och gjort. Och nu är det sedan igår verklighet.

Så idag, när jag åkte bussen tillbaka mot Stora Staden pratade jag med en av fritidsledarna som håller i fritidsklubben. Hon berättade att det fria mellanmålet gör att barnen äter i smågrupper, vilket ”ger en hemkänsla som vi aldrig haft förut”.

Så kan det gå, när kidsen är på…

En kommentar
  • Tankar om arbetstid
    Posted on 2011-09-20 at 20:41

    […] som erbjuder morgonundervisning eller eftermiddagsundervisning. Ett annat exempel är detta. Det funkar bevisligen rätt bra. Så borde man inte se på det samma sätt även på lärares […]

Kommentera