Det kan ta ett par genomläsningar innan man förstår vad hashtaggen #gernpeffekt betyder. Ger NP (nationella proven) effekt? Det är en liten diskussionstråd på twitter som inte tagit fart (än). Men grundfrågan är betydligt äldre.
På måndag börjar jag och mina kollegor göra matteproven för år 3. Därför känns den här frågeställningen aktuell, nästan för stor för min hjärna, just nu. Så om jag skulle ta ett djupt andetag och tänka till så skulle jag landa i dessa empiriska slutsatser:
– Av 32 elever är det kanske 4-5 som vi inte har järnkoll på. (Det är en högre siffra än vanligt hos oss, eftersom vi bytt ut många mattelärare under senaste året.) För dessa elever är proven värdefulla verktyg för vår bedömning
– En del elever kommer gå stärkta ur nationella proven, jag gissar att det är drygt 15 av 32 elever. Dessa kommer få alla rätt och når redan alla mål.
-Självklart ska skolan stärka elever, men på vilkas bekostnad? En del elever kommer säkert förlora i tilltro. Det känns inte bra.
Vi får se hur det går.
En kommentar
Linda O
Posted on 2012-04-21 at 19:09Vi diskuterade NP igår och konstaterade att få elevers resultat överraskar. De som inte lyckas annars misslyckas även här och vice versa. Mest blir det mycket jobb och tyvärr lite ny information. Missförstå mig rätt, jag tycker att det är bra med prov som alla gör. MEN om det ska bli fler och fler prov kanske vi behöver fundera på om maj i år 9 kanske ska ägnas helt åt prov, istället för som nu, hacka upp i princip all undervisning hela våren.