På senare tid har det blivit tydligare för mig hur syskon till tidigare elever verkar ha en lättare början av sin utbildningskarriär. Jag kan inte peka på någon forskning som bevisar att jag har rätt men det känns som att det är så. Ungarna har varit med och hämtat storebror eller storasyster och därför vet de både hur skolan ser ut och vilka som jobbar där. Sen tror jag också att lärare, utan att erkänna det, har lättare att fastna för elever med äldre syskon. (Andra elever måste man ju lära känna innan man kan tycka om dem.)

Jag tänker särskilt på en pojke i sexårsåldern som nu går på skolan. En ruskig eftermiddag i våras, innan han hade börjat, var han med när Storasyster (nio år gammal) skulle hämtas. Av någon anledning blev han kvar ute på skolgården när Föräldern gick in. Det leder till att jag råkar gå förbi och upptäcker en särdeles kort unge sittandes ensam på en av skolgårdens gungor. Av rutin stannar jag.

Jag: Hej!
Han: Hej! Är du Storasysters Manliga Lärare?
Jag: Nej, jag är Killfröken.
Han: Jaha, jag är Lillebror… har du provat att gunga här någon gång när du var liten?
Jag: Nej, jag gick inte här när jag var liten. (Här kommer beviset på att jag egentligen inte är mer än en maskerad mytoman) Men jag har sett barn som har gungat ända upp till molnen…
Lillebror (med stora ögon): !!!

Vid det här laget antar jag att han förstår att jag skämtar med honom så jag går vidare mot vart jag nu skulle gå. En stund senare, när Storasyster och Föräldern blir för långdragna, kommer Lillebror in i tamburen för att se vad som egentligen står på. Då ses vi igen.

Lillebror: Storasyster…
Storasyster (som är mycket pysslig (=omhändertagande) med sin lillebror): Ja… vad är det?
Lillebror: Är det sant att Killfröken kan gunga upp till Månen?

Sedan dess har han, vid varje tillfälle som vi har setts, påtalat för mig det orimliga i interplanetära gungor.

Med det sagt vill jag bara sätta ut ett finger och säga att jag inte ger mycket för nya revolutionerande inskolningsmetoder där det enda tecknet på framgång är minskad tid. Moderna undervisningsforskare pratar om sammanhang som en avgörande faktor för lärande. Visserligen handlar det om att uppgifterna ska sättas i ett sammanhang men jag inbillar mig att även eleverna behöver få bli en del av sammanhanget Skolan. Och sånt tar den tid det tar.

En kommentar
  • Fritidsfröken
    Posted on 2008-11-12 at 19:42

    Hejhallå, jag tycker om din blogg! Pluggar själv till lärare med inriktning fritidshem och fritidsverksamhet och är för tillfället ute på VFU. Skoj med någon som skriver om lärarutbildningen och livet ute på skolorna.

Kommentera