De senaste dagarna har jag läst en hel del om läs- och skrivsvårigheter. Jag förstår att läsning (läsförståelse) är förståelse multiplicerat med avkodning. Men här är tre frågor som jag hoppas att ni har några svar På:

  • Jag misstänker att dyslexi är när det blir fel i avkodningen, men hur definieras dyslexi egentligen?
  • Hur går det till när en elev får diagnosen dyslexi?
  • Hur kommer det sig att skolorna på Nya Zeeland knappt har några elever med dyslexi?

Förslag tas tacksamt emot.

3 kommentarer
  • Lärarstudentskan
    Posted on 2008-11-18 at 20:28

    Jag kan nog egentligen inte hjälpa så mycket, men jag har också intresserat mig lite för området. Som jag har förstått det så är det svårt att definiera dyslexi närmare eftersom det finns så skilda uppfattningar kring vad det beror på. Somliga tror att det har neurologiska orsaker, andra psykiska och så vidare. Men att det handlar om problem med avkodning på ett eller annat sätt är nog alla överens om.

    Om jag minns det rätt så ställer en specialpedagog diagnosen, baserat på tester av både skriftspråk och talspråk, samt minne, hörsel och syn (läs- och skrivsvårigheter kan bottna i problem med att se eller höra eller något så enkelt som en fysisk svårighet att hålla i en penna). De ställer också frågor kring eventuella släktingar med dyslexi eftersom det visat sig till viss del vara ärftligt, och tar reda på ifall personen ifråga var sen i talspråksutvecklingen osv osv.

    Kanske lägger de inte så mycket krut på att diagnosticera..? Skolor i Sverige gör ju tydligen ogärna det, vad gäller såväl dyslexi som andra funktionshinder, eftersom det obligerar dem att ta hand om dessa elever ifall det visar sig att de faktiskt har t.ex. dyslexi eller någon besvärlig bokstav…

    Nå, det här var väl allt jag kunde uppbringa sådär på rak arm. Kanske gav det något.

  • annemarie
    Posted on 2008-11-23 at 23:16

    Detta ska jag synliggöra för dig då du kommer på besök. Bär med dig frågan så ska du få leva svaret hos mig – Stora ord. Men jag lovar att jag ska visa dig något som du inte sett förrut. A-M

  • Lärarstudentskan
    Posted on 2008-11-29 at 01:06

    Nej, man kanske inte kan säga att något är ärftligt ifall det inte är säkerställt att det handlar om en genetisk fråga. Men vilken anledningen nu än må vara så passas det gärna vidare i alla fall..? 🙂

    Och jag tror att du måste skriva ett detaljerat inlägg efter ditt besök hos A-M, det där låter ju mer än lovligt spännande… 😉

Kommentera