Vad bör en bra IKT-strategi innehålla för att skolan ska få så bra premisser som möjligt?
Det är frågan för kvällens skolchatt som börjar klockan 20.00, som vanligt. Vi kör på hashtaggen #skolchatt och allting går att läsa i efterhand på skolchatts wiki.
På min skola har vi sedan ett år tillbaka vår första IKT-strategi, som ska utvecklas ungefär varje år. (Jag vet det eftersom det är jag som har skrivit den.) ”Ungefär varje år” är medvetet diffust eftersom vi bestämde oss för att låta IKT-strategin följa vår övriga skolutveckling. Med nybyggnationer, omorganisationer och ett pågående kvalitetsarbete med våra bedömningar som senare har mynnat ut i en studiecirkel om Christian Lundahls bok om bedömning för lärande som alltihop ska rymmas vid sidan om vår vanliga verksamhet så finns det en gigantiskt stor chans att IKT och vår IKT-satsning blir ett femte hjul som inte behöver. Det blir inget bra. Då är det mycket bättre om IKT-strategin utgår från att IKT ska vara motorn som driver de andra fyra hjulen.
Vad jag vill säga, och som jag lärt mig från att skriva vår egna IKT-strategi är:
- Det är bra, om inte direkt nödvändigt att ha en lokal IKT-strategi för att man inte ska fastna i sitt IKT-arbete och för att det ska finnas en medveten riktning.
- Det är klokt att tänka på den som något annat än en IKT-strategi. Se det som en plan för skolans utveckling, och involvera de som jobbar med skolutveckling. Det kan vara arbetslagsledare, rektorer, teampiloter. För många kockar gör det sämre, men ta med de kompetenser som behövs.
- Se till att strategin är väl förankrad bland alla som jobbar på skolan, så att det inte blir en fråga för de som är intresserade och långt framme. Alla ska med!
Vi ses ikväll!
Kommentera