Den här veckan är det Elevens val på Pittoreska skolan (hur mycket eleverna egentligen väljer är en fråga som ger mig både huvudvärk och tandvärk, men det är en annan fråga) och för mig inenbär det 15 nio-, tio- och elvaåringar som borrar ner sig i renässansen, konsten, vetenskapen och Leonardo da Vinci i en veckas tid.

Det är intressant hur elever svarar väldigt annorlunda på olika undervisning. Det är ändå samma lärare, samma klassrum, samma fysiska material och baserat på samma läroplan. Ändå kan jag räkna flera gånger under dagen när eleverna konstaterat hur snabbt tiden går, hur annorlunda det här är och hur intressant det är att utforska något annat. (Okej, det där sista är väl min omformulering av deras ord….)

En särskilt intressant insikt gjorde jag med en av nioåringarna som jag har i min närmaste elevgrupp även till vardags. Hon är, precis som övriga gruppen, intresserad av både att skriva spegelvänt och utforska gamla metoder för att måla med perspektiv. Trots det är det först när vi framåt eftermiddagen glider över till att utforska Leonardos skisser på en helicopter som hon blir så där gränslöst engagerad i det vi gör.

Från att vara en lite försiktig och väluppfostrad liten flicka som är bra på att gömma sig och som inte visar varesig styrkor eller svagheter annat än i enskilda samtal så leder hon plötsligt gruppen i formulerandet av den ena hypotesen efter den andra. För att kunna förkalra vidare måste jag dela en skiss på modellen av den enkla pappershelikoptern jag lät kidsen testa.

”Jag tror att den flyger bättre om man har ett gem som är lagom stort om man jämför med svansen (allt utom vingarna)”, ”Min hypotes är att vingarna ska vara breda, men inte för bred”, ”Om den har korta vingar flyger den snabbare och landar mer exakt men kan inte flyga så länge då”, ”Jag tror att man har gemet för att den inte ska flyga upp och ner”.

Det är verkligen enormt ödmjukande att se den passionen inför en skoluppgift. När skoldagen tagit slut och jag skickat iväg kidsen drjöde sig Hypotesflickan kvar med ett genomtänkt och välrepeterat argument om att nästa dag få prova att bygga modeller i andra papperstyper. (”Jag har en idé om att tunt papper blir fladdrigt men flyger fint och att tungt papper flyger mer…. rakt…”) Som om jag behöver övertagas!

Den som säger att teknik är ett svårt ämne eller att elever inte är intresserade av naturvetenskap har fundamentalt missförstått någonting.

Kommentera