I Sverige finns 26 lärarutbildningar om man räknar snällt (vissa utbildningar, som den i Linköping och den i Norrköping är spearata men har en gemensam ledning). Jag har för aldrig berättat för er vid vilket av dem som jag läser vid. Naturligtvis beror det först och främst på att min anonymitet är ett måste för att mina elever ska få vara det. Sen borde det inte spela någon roll om jag läser i Luleå eller i Malmö, Stockholm eller Skellefteå.

Tyvärr så tror jag att det spelar roll. Tyvärr så blir jag allt mer och mer säker på att mina framtida elever hade fått en annan utbildning om jag hade läst vid ett annat lärosäte. Som det är idag får varje lärosäte designa sin egna utbildning så till den milda grad att moment som på vissa ställen får tio veckors heltidsstudier på andra ställen avhandlas under en eftermiddag.

Är det verkligen meningen?

2 kommentarer
  • Inga M
    Posted on 2008-12-20 at 10:52

    Det finns en slags röd tråd i det hela: Varje vanlig grundskola lägger upp sin arbetsplan och kan alltså också köra sitt eget race inom ramen för de målbeskrivningar som finns.

    Så det fortsätter menar jag. Och dessutom så finns stor frihet för varje lärare att välja metod för exempelvis läsinlärning och andra moment inom ramen för skolans lokala arbetsplan.

    Det kan finnas en point i valfriheten och jag jämför med Tyskland där undervisningen är strikt reglerad, läromedel ska godkännas uppfrån och läraren tvingas göra massor av prov och flerar betygssättningar per år.

  • Killfroken
    Posted on 2008-12-20 at 12:47

    Visst är det bra att skolan fortfarande är så dynamisk så att lokala arbetslag får möjlighet att göra det som de är bra på. Men i tider när man prioriterar likvärdig utbildning i skolan så är det minst sagt märkligt att man aldrig diskuterar likvärdig lärarutbildning.

Kommentera