Häromdagen fick jag ett par minuter över under en av mina lektioner och valde att lägga den tiden på YouTube. Det är en grej jag brukar göra, av flera orsaker. Bland annat eftersom det är så galet lätt att hitta material där som får en (både jag och mina elever) att tappa hakan. Det är ett viktigt element av allt som händer i klassrummet. Utan tappade hakor är det svårt att bli berörd av det som händer.

Just den här gången hade jag inte förberett något med koppling till dagens lektion utan istället fick det bli en uppföljning till gårdagens samtal om regler för pulkaåkning. (Sånt är viktigare än man kan tro.) Jag valde att introducera mina elever för den omlypiska sporten Skeleton. Hakor tappade.

(Se ett annat klipp här.)
Ibland väljer jag ett klipp som fördjupar eller förstärker det jag vill förmedla med min undervisning. Ibland är det något som på sin höjd kan sätta vår verklighet i perspektiv. Allt är bra. Och framförallt är det helt sjukt intressant att se vad som händer i klassrummet. Så här brukar jag göra:

  • Elever som själva hittar klipp kan mejla till mig, så att jag kan kolla i förväg och matcha till rätt tillfälle.
  • Jag visar alltid hur jag gör för att hitta klippet (vilka ord jag söker på, vilka sidor jag går via, etc) för att modella informationssökningen.
  • Elever som vill söka vidare på liknande klipp senare/hemma får alltid en liten lapp med sökord (aldrig direktlänken).
  • Då och då brukar jag nästa dag följa upp om någon har kollat vidare på liknande klipp, för att uppmuntra kidsen till att göra just det.

Ofta kan det komma kommentarer i stil med ”Jag satt nästan hela dagen och kolalde på kattklipp, de är supergulliga!” eller ”Jag visade det klippet för min storasyster. Hon la ut det på sin facebook sen!” Det är inte så elever brukar reagera på undervisning, men det blir så när man kommer åt något som elever gör naturligt. När Statens medieråd sammanställer fakta om unga och Internet så visar det sig att det här med att kolla på klipp är något av det vanligaste som kidsen gör på nätet.
Klockrent argument för att göra det mer i skolan!

En kommentar
  • Emelie
    Posted on 2012-12-10 at 11:36

    Grymt inspirerande inlägg!

Kommentera