De goda exemplenas skolchatt – jakten på #brightspots, lärare, skolor, välfungerande former för föräldrasamverkan, skolledare, samarbeten etc.

Det är rubriken för veckans #skolchatt på twitter. Spontant tänker jag att det är ett ämne som på sätt och vis genomsyrar varje upplaga av skolchatt och egentligen hela lärarkulturen på Twitter. Vi finns där för att sprida egna goda exempel och för att hitta andras goda exempel när vi behöver ledning för att komma framåt. Ett sådant exempel är hela den senaste veckan, när jag har undervisat om film och animering, fast att jag egentligen vet väldigt lite om hur det funkar. Tack vare twitter och folk som har varit beredda att dela med sig så har jag klarat av även den uppgiften galant. Det är svårt att veta, men jag tror inte det hade varit möjligt utan kulturen som finns bland lärare på twitter.

Vi har alla erfarenheter av när vi hittat de goda exemplena som vi letat efter och behövt. Trots det är det intressant att kartlägga vad det är för goda exempel vi letar efter och hur vi använder det. Ett dåligt exempel är lektion.se där lärare i princip delar stenciler. Det kanske räddar en och annan som inte hunnit tröskelplanera, men det är inte något som får oss att tänka till och lyfta, ifrågasätta och till sist utveckla vår egna verksamhet. Så vad är det för exempel vi vill ha?

En annan fråga som jag funderar på är hur man bäst går tillväga för att få den icke-twittrande delen av lärarkåren (jag har hört att det finns en sådan….) att få tillgång till goda exempel. På sätt och vis är det var och ens ansvar att leta. Men den inställningen kommer alltid att lämna några efter, varesig det är kollegor som inte vill eller inte kan. Därför behöver vi fundera på hur vi sprider goda exempel så att fler får det lättare att hitta rätt. Det vinner vi alla på.

Avslutningsvis funderar jag ofta på hur mötet med de goda exemplena märks i undervisningen. Kommer dina elever märka att du har stött på ett gott exempel? Om inte, vad är det som är fel? Eller finns det tillfällen när goda exempel inte behöver elda fram till en förändring som är märkbar för eleverna?

På den engelskspråkiga delen av twitter finns ett fenomen bland lärare som går under hashtaggen #Comments4Kids där man kan lägga ut elevers bloggar och arbeten för att få mer trafik och fler kommentarer. På samma gång så blir det ett fenomenalt sätt att sprida goda exempel som per definition är verksamhetsnära och lätta att härma. Det är en modell för att sprida goda exempel som tilltalar mig något oerhört.

  • Hur tror du att vi bäst sprider goda exempel?
  • Vilka goda exempel letar vi efter?
  • Hur kommer man tillrätta med kollegor/miljöer där goda exempel möts med avundsjuka?
  • Har vissa kollegor lättare att sprida goda exempel? Vad gör de i så fall för särskilt?
Det är några av de spontana tankarna som jag tar med mig in i morgondagens skolchatt. Dela gärna dina tankar och exempel både innan chatten drar igång och under samtalets gång. Vi ses!

Skolchatt är ett öppet samtal för alla som är intresserade av skolfrågor. Det pågår varje torsdag på twitter mellan 20 coh 21 och kan läsas i efterhand i Skolchatts arkiv

Kommentera