Fishtank, eller akvariet på svenska, är en amerikansk modell för att synliggöra samtal och resonemang. Den har egentligen väldigt formativa drag. I korthet går det ut på att en grupp elever sitter i mitten och har en uppgift som bygger på samtal, resonemang och diskussion samtidigt som resten av elevgruppen sitter i en ring runt o kring de samtalande eleverna och observerar – på samma sätt som man observerar fiskar i ett akvarium. Efteråt får den observerande elevgruppen sammanfatta samtalet och delge sina observationer.
Jag vet inte riktigt hur den här metoden funkar på en svensk utbildningssituation men imorgon ska vi testa den på våra 56 fjärde- och femteklassare. Vi kommer att göra den inom matematikämnet med ett antal mattespel och frågeställningen ”Vilka förmågor går att komma åt i det här spelet och vad lär man sig av att spela det?” i centrum. Jag tänker mig att vi inleder passet med en storföreläsning i Pecha Kucha format för att repetera vilka förmågor vi letar efter och att eleverna sen ska delas upp sju grupper à 8 elever i varje. Eftersom vi också tänkte hitta sju olika spel så att eleverna får testa metoden flera gånger.
En närmare rapport kommer senare.
Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterande som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.
Kommentera