Måndag förmiddag. Min kollega är sjuk så lite spontant blir det min uppgift att fylla hennes rastvärdskap. En bra grej, särskilt när våren kikar fram. En kollega kommer fram och berättar att hennes elever (sex, sju och åtta år gamla) har blivit väldigt intresserade av stenar och geologi. Nu går de runt på rasten och letar nya fynd. Kollegan vill veta om jag, som NO-lärare kan hjälpa henne att göra elevernas intresse till en källa för lärande. Det kan jag inte.

Däremot tipsar jag henne om Naturhistoriska Riksmuseets tjänst Jourhavande Geolog. Det slutar med att hon lägger en lektion på att låta eleverna fota och forumlera frågor till geologen.

Redan samma kväll får de ett utförligt svar från geologen som berättar allt som finns att veta om stenarna som barnen har funnit. Han tipsar om ett närbeläget museum där det säkert finns fler geologer som kan komma ut till skolan och visa mer.

Ett klockrent exempel på hur elevers nyfikenhet kan bli utgångspunkten för lärande och undervisning utan att det krävs särskilt mycket arbete från min kollega.

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterande som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

Kommentera