”Åh vad jag hatar det här nätverket!” Utbrister jag och inser att det kan misstolkas eftersom vi just haft en superintressant föreläsning om nätverkat lärande (eller Konnektivistiskt lärande som Sara Mörtsell kallar det) med Bonnie Stewart. Hon är någon kanadensiskt profil som till vardags utvecklar Nätbaserat lärande för lärarstudenter, om jag fattar grejen rätt. Mycket givande och intressant. Lokalerna sen, jösses! Tack för det #linedu

image

Det jag tar med mig från dagens fokus på ’digital literacy’ är fröet till en tanke om hur vi på skolan där jag jobbar kan strukturera upp vårt arbete med att lära våra elever att bli digitala medborgare. Om två år är vi många fler och skolan lär vara rätt annorlunda och förhoppningsvis är ett av flera kännetecken ett strukturerat arbete med digitala förmågor.

Ett steg i den riktningen som ligger rätt nära i tiden är en satsning på Open Badges i delar av vår matematikundervisning. Tänk dig alla simborgarmärken du tog som barn och så föreställer du dig att de är digitala och istället för simkunskaper så står de för vissa specifika matematikkunskaper. Jag tänker att det främst är vardagsmatematik, matematiken kring elevernas IUP-mål och den matematik som man med fördel tränar hemma. Har du tränat på multiplikationshuvudeäkning med fyrans tabell? Det finns en badge för det! Har du lärt dig att förklara sambandet mellan 2ans, 4ans och 8ans tabell? Badge för det också.

I grunden kommer vi använda Mozillas OpenBadges och två mycket kompetenta WordPress-plugins. Det tekniska är inte helt på plats än men jag tror det är inom räckhåll. Efter dagens föreläsning på temat med Sara Mörtsell, en av hjärnorna bakom #digiskol har jag börjat fundera kring att kombinera med fysiska klistermärken à la LIN.

20140122-173312.jpg

Genom att höra och studera andra har vi kommit fram till att vi ska ha ett par olika sorters märken:

Deltagarbadgen
Vi är, som i alla andra sammanhang, måna om att eleverna både lär och lyckas. Därför kommer vi satsa på en hel del appar som fås genom deltagande. Har du kollat på tre mattefilmer på Youtube och svarat på några frågor? Deltagarbadge till dig! Det är ett sätt att se till att alla ständigt ökar sin samling.

Den uppdelade badgen
Vissa områden består av delområden. Exempelvis kan man träna olika multiplikationstabeller och efter kanske fem tabellbadges kvalificerar man till en silverbadge. Om man tar ett par till så kan man levla upp till guld.

Den tidsbegränsade badgen
Vissa saker man lär sig behöver hållas vid liv. För dem finns badges med bäst före datum. Om man som jag jobbar med åldersblandade grupper finns det ett didaktiskt värde i att upprepa ett moment från tidigare nästa läsår fast på en högre nivå. Perfekt med Badges som kanske håller ett läsår eller så.

förmågeappar
Vissa badges symboliserar bevis på utveckling i en superlång process. Förmågan att använda matematikens uttrycksformer är ett sånt exempel. Det är svårt att se att den uppgiften någonsin är färdigutvecklad. Därför behövs förmågebadges som man kan ha flera av.

fattas det någon typ av badge? Tipsa gärna!

Här är ett utkast till hur märkena kommer se ut:

image

Kommentera