Idag har vi fokus på lärmiljö. Det kommer från att skolan vi arbetar på står inför den största expansionen på 175 år. Inom fem år har vi dubbelt så många elever. Spännande!

Idag var vi på ett studiebesök på New Lime Academy som ligger i Kent. En skola med mycket fin och genomtänkt och modern lärmiljö. Jag tar med mig tankar om glasväggar, golvfärger, torgtänk och hallutrymmen som lärmiljöer. Samtidigt är det påtagligt hur genomgående rutten en brittisk barnsyn kan vara. Ett exempel: vår guide (en tonårig elev som imponerade på många sätt) visade oss ett klassrum designat för ’child care course’, typ Barn- och fritidsprogrammet fast på högstadiet. Läraren beskrev att en avgörande del av lärmiljön är att vid studier inför test ha musik eller andra ljud i bakgrunden. Mycket intressant. Mitt problem är att ljudkällan hon valde var ett avsnitt av Supernanny, eftersom ”då snappar studenterna upp ett och annat”. Kontentan är att den fysiska lärmiljön kan förbättra lärandet men kommer aldrig till sin fulla rätt om den inte kombineras med en sund barnsyn.

Samtidigt börjar den diffusa gruppen av 509 främlingar som vi reser med kännas allt närmare för varje dag som går. Det är inte längre främmande personer på riktigt utan snarare är det Markus, Jan, Ola, killarna från Kalmar, Olof, Marie, Karin och ett gäng andra som vi träffar om och om igen och som de senaste dagarna blivit ovärderliga bollplank fast att vi inte träffats förut. Det märks inte minst på stämningen och samtalen vid LIN Educations nätverksträff på London Aquarium.

20140123-224456.jpg

Det är också en lärmiljö. En som inte borde underskattas. För två år sedan var jag här med en grupp fackliga representanter. Vi gick en annan arrangörs skolpolitikerspår och kort sammanfattat fanns inte en enda yrkesverksam lärare inom synhåll. Den resan gav inte hälften av vad jag hittills har fått ut. Allt beroende på kontexten, som så klart är en del av en bra lärmiljö. Det gäller nog varesig det är lärares eller elevers lärande.

Jag träffade en skolledare idag som menar att skolans minst utnyttjade resurs är eleverna själva. Att de lär av varandra. En en rejäl klyscha. Som nog stämmer….

Kommentera