Första gången jag hörde talas om begreppet ”Learning Analytics” var i en bisats i slutet på ett kafémeny med Gunnell Thydell och Sara Mörtsell. Sara nämnde något om att det verkade intressant.

Snabbspolning tre månader framåt. Ett par dagar innan BETT kollar jag igenom twitterflödets olika BETT-taggar och hittar en brittisk framtidsspanare nämna att det nog kan vara en stor grej inom ett par års tid. Jag väljer att kolla upp det.

Till att börja med har Skolverket en bra sammanställning som är intressant för den som vill ha en ytlig översiktsbild. Enkelt förklarat verkar det handla om att samla in data om elevers prestationer för att utifrån det dra slutsatser kring lärande. Det är enkelt att föreställa sig hur det kan kombineras med digitala verktyg och en exploderande IT-användning.

Exempel: Glosor.eu
Ett ganska konkret exempel som jag tror åtminstone tangerar Learning Analytics är den tjänst som glosträningstjänsten glosor.eu nyligen infört. Kort och gott innebär det att du som lärare får information om vilka övningar dina elever jobbar med och hur det går för dem. Det är lätt att göra i digitala tjänster. Ut får du en enkel lista som på sätt och vis ger dig en bedömning av vad eleverna behöver vidare undervisning om. Men det finns följdfrågor som inte nödvändigtvis behöver fälla hela idéen men som ändå måste ställas: vilka andra får ta del av datan? Vart lagras den? Eftersom eleverna alla loggar in på samma konto så är det på gruppnivå som datan samlas.
Exempel från Storbritannien
Vid ett skolbesök utanför London möter jag ett annat exempel. Här är det en speciallärare som samlar in varenda elevgrupps resultat på motsvarande nationella proven och jämför med de grupper hon inte arbetar med. På det sättet kan hon skriva rapporter som innehåller rena siffror om hur effektiv hennes undervisning är. Eller i alla fall är det så hon resonerar.

För mig är det rätt uppenbart att datainsamling kan användas på bra och dåliga sätt i skolan och lärandet. Nyckeln är hur väl elevernas integritet behandlas.

 

Kommentera