Hur låter vi eleverna få inflytande över undervisningen?
Det är frågan i den här veckans #skolchatt på Twitter.

Det här är ett intressant område eftersom det (gissningsvis) är ett område där nästan alla lärare är överens om att vi vill att elever ska ha inflytande. Särskilt över undervisningen. Samtidigt visar det sig att inflytande över form och innehåll är ovanligt. (Källa: Skolverket.)

Naturligtvis bygger varje analys på om inflytande ökar, minskar eller består på en definition av vad för sorts inflytande som vi egentligen talar om. Olika sätt att förstå inflytande kan leda till andra slutsatser. Vi behöver se det ur ett maktperspektiv. Som lärare är vi utbildade till och anställda för att ta ansvar för den maktutövningen som ligger dolt i att designa undervisning. Samtidigt är det inte synonymt med att vi behöver kontrollera varje millimeter av det som händer i klassrummet. Vi tar hjälp av läromedel av alla möjliga sorter som samtidigt medför att vi ger upp en liten bit av det ansvaret. På samma sätt är det möjligt för oss att ansvara för undervisningen samtidigt som vi låter elever utöva inflytande över den.

Jag hittade för ett tag sedan en gammal artikel från Pedagogiska Magasinet. Den publicerade 2005 men har en del poänger om det här med elevinflytande och hur olika sätt att beskriva inflytande ger olika slutsatser. Läs den här.

En av flera klyschor på området elevinflytande är att det ökar i takt med att eleverna blir äldre och mognare. De antas kunna ta mer ansvar och då ökar också inflytande. Jag vet inte om de reella möjligheterna att påverka undervisningens form och innehåll verkligen ökar med åldern. Om det är så så verkar det i alla fall som att gymnasieelevers inflytande är på nedgång. (Källa: Skolverket.)

Vill du veta mer om elevinflytande så kan du läsa mer på inflytandehandboken.se. Det är ett projekt där båda lärarfacken, SKL och båda elevorganisationer har tagit fram en handbok för lärare och elever.

Med de tankarna ser jag fram emot veckans #skolchatt – som pågår på twitter mellan 20.00 och 21.00. Vill du bara läsa så behöv inget konto. Gå bara till twitter.com och sök på Skolchatt. Vill du däremot delta i samtalet behöver du lägga till #skolchatt i dina tweets så att alla ser dina inlägg.

 

 

http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/didaktik/tema-elevperspektiv/hur-ser-elevers-inflytande-ut-i-praktiken-1.195590 

http://www.inflytandehandboken.se/

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2005/08/24/lararen-maste-inte-abdikera-eleverna-ska-fa-inflytande

Kommentera