För ett par dagar sedan fick mina elever ett infall och anlade ett odlingsreservat på skolgården. Jag som intresserar mig rätt mycket för gruppers processer fastnade framförallt vid hur nya sociala band knöts. Personer som förut inte sett varandra samarbetade av fri vilja. Elever som tidigare varit osams fick något att prata om.
Så klart kunde jag inte låta bli att möta upp med undervisning kopplad till deras odlingsintresse. Jag är trots allt deras NO-lärare. Och dessutom en NO-lärare med 96 kvadratmeter odlingsbar mark i en odlarförening för stadsnära odling. Precis mitt bord med andra ord.
Idag tog jag med mig ett antal fröpåsar, några växthus i fönsterkarm-modell och lite överbliven såjord.
Målet var att låta dem påbörja ett aningen mer strukturerat samarbete om växters livscykler. Det gemensamma målet är skörd i september. På väg till klassrummet imorse, med allt material i famnen, slog det mig att fröpåsar är geniala som läromedel.
Kolla bara!
Genom att bara lägga upp den här bilden på skärmen och ställa den öppna frågan ”Vad kan vi av den här bilden lära oss som vi behöver kunna för att odla smart?” så fick vi en kvarts gemensam läsning. Är det svenska? Är det matematik? Är det biologi? Är det viktigt vilket ämne den kvartens undervisning faller in under?
En kommentar
#12 – Resonemang = läsförståelse | Killfrökens Blogg
Posted on 2015-03-16 at 22:26[…] För det är ju sant. På samma sätt som att text finns överallt så finns det tal överallt. Det här exemplet om fröpåsar bevisar om inte annat det. Det visar också att det inte alls är säkert att bara […]