”Sluta bete dig som en dum blondin.”

Så stod det att läsa i ett skriftligt omdöme som en femtonårig grundskoleelev i Kalmar fick ta emot. Skolinspektionens Barn- och Elevombudsman gick i taket och dömde läraren till skadestånd. Fem ynka tusenlappar kan inte mäta sig med vilka skador som de orden kan ställa till med. Kan man inte lita på sin lärare finns det ingen som helst poäng med att gå i skolan över huvud taget. Lärande lever inte i otrygga miljöer. Det är emot dess natur.

På ett större plan har jag fått för mig att vi som arbetar i skolan sällan får adekvat kompetensutveckling i betyg och bedömning. Det räcker inte med att det finns i lärarutbildningen (vilket det idag gör). Det hjälper inte att man har varit yrkesverksam i hundra år. De senaste åren har vi fått allt fler obligatoriska dokumentationsverktyg som allihop ska användas på olika sätt och som allihop blir offentliga handlingar. Ingen ska behöva ha offentliga handlingar där man av en myndighet blivit kallad för en dum blondin.

Nu är det här ett extremt fall som knappast är vanligt förekommande i svenska skolor. Dock visar en genomgång av skriftliga omdömen på några skolor i Göteborgstrakten att det OFTA förekommer omdömen i stil med ”lyssnar bra när hon inte drömmer sig bort”, ”NN kommer glad och pigg till skolan” och ”blir lätt arg och vräker ur sig fulheter”. Oavsett om det är snälla eller dumma saker som skrivs så hör de inte hemma i ett skriftligt omdöme. Det ENDA som får finnas med i ett skriftligt omdöme är professionella utlåtanden om elevernas kunskapsutveckling. Hur ungarna är som personer är i allra högsta grad viktigt för lärarens arbete, men inte för de skriftliga omdömena.

Det får inte hända att lärare slarvar med sånt här. Det får bara inte hända. Hur vi beter oss när vi ägnar oss åt myndighetsutövning är direkt påverkande för hur hela den svenska lärarkåren uppfattas. Om en kollega i Kalmar klantar till det får alla betala. Och det är klant. Han eller hon är säkert en bra lärare, men det går inte att förneka att det här är ett klantigt omdöme. Så snart skolledaren fick se omdömet tvingades läraren att omformulera sig.

”Sluta bete dig som en dum blondin.” förändrades och blev

”Du har kapacitet till mer, men du måste börja med att tro det själv och inte leva upp till egna och klasskompisars låga förväntningar”

Helt plötsligt är det ett positivt och framåtsyftande omdöme som kan hjälpa eleven på rätt väg. Det skulle passa utmärkt i en IUP. Men INTE i ett skriftligt omdöme.

Kommentera