Ikväll är Skolchatt på temat ”Bra Katederundervisning – läraren som inspirerande berättare”. Det är ett intressant ämne på flera sätt. Generellt är det ett ämne som har många ingångar till sidospår och personligt är det ett ämne som utmanar mina idéer om katederundervisning. Jag tillhör nog, om jag ska vara helt ärlig, den gruppen lärare som är lite skeptisk till begreppet katederundervisning. För mig har det för många negativa konnotationer. Samtidigt! Det där om att vara en inspirerande berättare tilltalar mig. Helt ärligt tror jag att jag är en ganska bra berättare. Särskilt om det handlar om ett ämne som jag har koll på. För ett tag sedan hade jag en legendariskt bra lektion om tekniken kring GPS med mina fyror och femmor. Ena halvan av lektionen var inom kategorin ”inspirerande berättande” och andra halvan var mer konkret övning. Jag konstruerade en Google Maps-karta över skolgården med ett par markörer som visade var jag gömt hemliga meddelanden. Båda delarna var grymt framgångsrika för att förklara något komplext (Hur GPS-satelliter fungerar) och tillsammans genererade de ett lärande som jag faktiskt tror nådde fram till alla elever. Det där med att berätta är något jag tror mig kunna. Så hur kan jag ”vara emot” det? Det är jag ju så klart inte. Men polariseringen i skoldebatten förenklar och fördummar på ett sätt som får katastrofala konsekvenser. För min högst personliga del har det lett till att jag först idag tjusningen med katederundervisning.

”Bra Katederundervisning – läraren som inspirerande berättare” är ett bra ämne på det sättet att det inbjuder till flera olika sidospår. Vilka vägar kan det samtalet ta? Spontant tänker jag att det kan bli diskussioner om lärare man minns från sin egen skolgång eller kollegor man har observerat som har det där extra. Det kan bli ett samtal om lärares talang vs träning. man skulle kunna lägga på ett filter av kollegialt lärande och fråga sig om/hur man kan lära varandra att undervisa framgångsrikt. Man skulle kunna gå in på ordet katederundervisning och fundera på om alla förstår det på samma sätt och om det är ett bra ord för att beskriva vad vi åsyftar.
 Här är ett par tweets med länkar till intressanta blogginlägg och artiklar på temat:

@jacobmollstam Kan inte låta bli att tipsa om mitt sista blogginlägg: https://t.co/FYdZh6J7Gz … 🙂 #skolchatt

— Ylva Pettersson (@Ychen06) May 5, 2016

 

New blog, and I’m pretty sure it won’t be very popular: https://t.co/E6NMpQLGcm fao @greg_ashman @HeatherBellaF @C_Hendrick @LearningSpy

— Benjamin Evans (@thingsbehindsun) May 5, 2016

 

Teachers of Australia – there is another way https://t.co/JEW9ftpdnc

— Greg Ashman (@greg_ashman) May 5, 2016

 

.@JonasLinderoth levererar dagens första tankeigångsättare. Oj vad jag skulle vilja prata mer med honom https://t.co/9KFHHcslUp

— Karin Berg (@frokenbagare) May 4, 2016

 

Skolchatt är en kollegial diskussion på twitter. Vem som helst kan följa diskussionen genom att gå till twitter.com och söka på #skolchatt. Vill du delta i samtalet så skaffar du ett konto och lägger till #skolchatt i alla dina tweets. Då kan vi andra se vad du tycker och skriver. 

 

Kommentera