Jag läste på Svenska Dagbladets hemsida om den föreslagna lärarutbildningen. Spontant känns det som en helomvändning, i flera avseenden. Utredaren förespråkade ämneskunskaper med samma fantastiska djup som vilken babypool som helst. Utbildningsdepartementet kräver ett helt års studier av ämnesdidaktik inom såväl matematik som läs- och skriv. Det är bra. För alla lärar – oavsett undervisningsämne och skolform.
Vad jag stör mig på är att man i debatten målar upp grundskollärare med ämnesexpertis (inte samma sak som ämneslärare i traditionell bemärkelse!) som flummiga. Hur går det ihop? Som jag ser det har vi två alternativ:
1. Att utbilda lärare som har sin expertis i ett visst ämne. Låt oss säga matematik. De skulle då bli experter på hur matematik är, hur det används i samhället och framförallt hur det undervisas (didaktik).
2. Att utbilda lärare som har sin expertis i en viss åldersgrupp. Låt oss säga lågstadiet. De skulle då bli experter på hur sju-, åtta- och nioåringar brukar vara och lära.
För mig är det valet glasklart. För matematik är alltid matematik. Men en del åttaåringar är – rent utvecklingsmässigt – närmare ett förskolebarn och samtidigt har han/hon klasskamrater som i vissa avseenden redan når målen för skolår fem. Båda har rätt att utmanas och utvecklas i skolan. Ingen av dem kan få hjälp av en lärare som har sin utbildning inom ett snävt åldersområde. Resultatet blir en tillbakagång till den skolan som inte kunde hantera varesig de som inte förstod direkt eller de som redan kunde.
Snacka om att sänka ribban….
En kommentar
alex
Posted on 2010-02-07 at 18:52Hittade hit via Körlings sida. Jag håller med oerhört mycket om den nya lärarutbildningen. Det verkar som att de glömmer bort att yngre elever behöver utmaningar för att komma vidare. F-9 perspektivet hjälper alla att se varthän eleven ska. Jag anser att lika gott som lärare mot tidiga år behöver veta var deras elever försvinner till så måste lärare mot senare år veta var deras elever kommer ifrån. Jag är orolig för att alla de här ämnena mest kommer stå på papperet som genomgångna kurser – men att lärarna kommer lämnas i sin uppgift att undervisa i dem. Jag skulle aldrig vilja byta ut mina fokusämnen sv (60hp), ma (30hp) och eng (30hp) mot småkurser! Jag anser att det tar tid att hitta en plats att bottna i ett ämne.