Jag läste i senaste numret av Magasin 360 att åtta av tio niondeklassare får samma språkbetyg på de nationella proven och i slutbetyg. Det betyder en av tre saker:
1. Nationella prov är oerhört välkomponerade
2. Alla elever är likadana
3. Det finns lärare som inte vågar sätta ett annat betyg än det som uppnåddes på de nationella proven.
Jag tror (tyvärr) att det tredje alternativet är sannast.

Med all respekt för de som strävar efter likvärdighet i skolan: Hur kommer det sig att dessa lärare får ta ut lön!? Är det inte bedömning av kunskaper som är vårt myndighetsutövande? Är det inte en del av lärarens kärnuppdrag?

Hur kommer det sig då att vissa lärare inte kan (eller får) se skillnad på en fyra år lång utveckling och resultatet på ett ynka (om än centralt) prov?

2 kommentarer
  • Johan Eckman
    Posted on 2010-03-11 at 19:02

    Jag minns att mina lärare på både gymnasiet och högstadiet sa till oss att man i princip gick efter nationella provet när man sedan skulle sätta betyg på oss. Bra för mig (eller snarare mitt betyg) som kanske inte var svinbra på engelska då och hade ganska taffliga resultat. Men ändå lyckade jag få ett VG på nationella, och sedmera ett VG i slutbetyg.

  • Lilla O
    Posted on 2010-03-11 at 21:52

    Högstadieskolan jag arbetade på tidigare fick väldig kritik av skolverkets inspektörer då vi inte alltid satte samma betyg på eleverna som de uppnådde på nationella proven. Vi använde samma motivering som du, att fyra års arbete måste vara viktigare än ett prov, eller ett delprov som det handlade om i vissa fall, men tji fick vi. Illa.

Kommentera