När och hur blir det aktuellt att börja undervisa om olyckan som just nu drabbar Japan?

Det är en fråga som jag häromdagen fick av en långväga kollega via facebook i söndags. Han är samhällskunskaps- och historialärare på högstadiet och därmed redan på banan. Med både ämnesmäsiga och åldersmässiga förutsättningar har han redan börjat undervisa. Men när blir det aktuellt för alla, även vi som arbetar med yngre elever?

Skrämmer man upp dem i onödan eller gör man dem delaktiga i skapandet av ett nytt historiskt kapitel? Är det värdigt att göra andra människors död och olycka till undervisning? Eller är det rent av en skyldighet?

Huvudet kokar här borta. (Och havsvatten finns inte att tillgå.)

En kommentar
  • fröken Wendel
    Posted on 2011-03-27 at 20:41

    Hej Killfröken,
    Tillsammans med mina två-treor tittade jag och fp på bilder från youtube och Japan. Det blev många intressanta diskussioner och barnen berättade även om sina minnen de hade från tsunamin i Thailand. Jag tror inte att man ska vara rädd för att prata med barnen om vad som sker i världen. En del av barnen hade redan hört talas om tsunamin innan de kom till skolan och kunde delge de andra vad de hört. Efter det har vi pratat om var barnen i de drabbade områdena bor, om insamlingar som görs i Lund (artikel i Sydsvenskan och på nätet) och även om hur man gör när man viker tranor och om vi kanske kunde vika tranor och hjälpa till med insamlingar….många frågor och kloka tankar från kloka barn.
    Hälsningar från en tjejfröken

Kommentera