I många debatter om läraryrkets professionalisering har jag hört språket nämnas. ”Det är viktigt att lärarna utvecklar ett eget professionellt språk.” Brukar det heta. Och så är det verkligen. Språket (bland annat språket vi använder i våra omdömen) är nyckeln till vår kollektiva framgång.
Ibland har jag hört tyckare som drar paraleller till högstatusgrupper, som typ läkare. Med anledning av det vill jag bara dela med mig av den här länken.
Det handlar om ett läkarteam vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg som tidigare i år utförde en världsunik operation på en leversjuk nioåring som mer eller mindre stod för döden. Genom att ta en ven från en avliden donator och ”tvätta” den med flickans egna celler lyckades teamet hitta ett botemedel som inte innebär ett liv fullt av medicinering mot avstötning. Vetenskapsområdet, som i exakta termer kallas regenerativ medicin, spås bli något av en revolution för den samlade medicinska vetenskapen. Med andra ord är det hur kompelxt och coolt som helst. Så vad säger läkarteamets ledare, professor Michael Olausson?
– Hon är pigg som en ekorre. Hennes tillfrisknande går väldigt bra, försäkrar professor Michael Olausson som ledde operationen av flickan.
Pigga ekorrar säger inget om medicinska tillstånd. Men det säger en hel del om vad det innebär att vara barn. Och vad det innebär för barn att vara friska. Och vad det innebär att rädda livet på ett barn som är sjukt. Ett professionellare språk än så kan jag knappast tänka mig.
En kommentar
Kvalitet i lärprocessen – en regnig eftermiddag i december… | Kvalitet i lärprocessen
Posted on 2011-12-01 at 22:49[…] gärna Killfrökens reflektion över lärares professionella språk! Det här inlägget postades i Förskola, […]