Den här veckan har vi Elevens Val, vilket innebär att det vanliga schemat ersätts av fem dagar helt och hållet tillägnade elevinitierade projekt. Totalt har vi fem olika alternativ, plus PRAO, för eleverna att välja på.

Jag, ett par kollegor och femton teknikintresserade elever har hamnat i utforskande av hur man skulle kunna kolonisera Mars. Det är ett alltigenom superengagerande projekt som är lika energikrävande som lärorikt. På något sätt tycker jag att det är lättare att både undervisa och se effekterna av undervisningen när man jobbar så här. Visst spelar det roll att man i ett sådant här upplägg får de elever som brinner för området och därmed kanske investerar lite extra i sitt lärande. Men framförallt tror jag att det handlar om att eleverna får lära ostört. Från 8.20 till 13.40 varje dag är det en och samma röda tråd (med avbrott för raster och promenader och luncher och liknande). Ingen vet i förväg riktigt vart den går eller hur den är. Men där är den.

Idag har jag sett elever forma helt otroliga teorier om varför luft “gömmer sig bakom vattnet” i en flaskraket. Det är inte tal om att ta den enkla vägen ut. Tvärtom bygger de teoribildningar som sedan resulterar i de mest avancerade teknikanalyserna jag sett på väldigt länge. (“Nä, man ska nog inte ha sådana vingar”, “Det blir bättre om jag fyller den till hälften eller lite mindre”, “Varmt vatten gör så att det skjuter längre”, “En strömlinjeformad nos gör så att den skär igenom luften”, “För mycket vatten gör den tung”, “Utan något vatten alls skakar den bort från sin bana.”)

Ibland får jag för mig att det här med att få in informellt lärande i skolan inte fångas genom att låta eleverna välja VAD de ska lära sig utan snarare HUR de lär sig. Fria tidstyglar ger obegränsad fantasi.

Digg This
Reddit This
Stumble Now!
Buzz This
Vote on DZone
Share on Facebook
Bookmark this on Delicious
Kick It on DotNetKicks.com
Shout it
Share on LinkedIn
Bookmark this on Technorati
Post on Twitter
Google Buzz (aka. Google Reader)
Tagged with:
 

3 Kommentarer to “Ostört lärande”

  1. Nina says:

    Fy vad kul! Jag är villig att hävda att informellt lärande och meningsfullhet är framtidens lärande, mer fokus på det istället för regler och disciplin!
    Finns det något annat sätt att möta barnen precis där de befinner sig? Finns det något bättre sätt att lära?
    Tack för en toppen och inspirerande blogg!

  2. Niclas says:

    När man utgår från barnens intressen och de får närma sig ett ämne på ett sätt som känns meningsfullt för dem själva är det oundvikligt att de lär sig och utvecklas!

    Det behövs göras mer plats för det informella lärandet i skolan och en vecka med elevens val är alltid en början!

  3. [...] här veckan så känns det rätt så neutralt. Särskilt eftersom jag under den senaste veckan av Elevens Val har upptäckt en annan dynamik till den andra klassen som jag delar hus med. Vi är en skola med [...]

Kommentera