Någonstans i början av mitt bloggande satte jag upp grundregler för vad jag skulle berätta och inte. En av de reglerna var att gärna beskriva fel i ”systemet” men att aldrig ta upp eventuellt känsliga saker kopplade till enskilda elever. Men det har kommit till en punkt där jag behöver göra ett undantag.

Jag har en elev vars enda förälder under sommarlovet mist sitt arbete. Som en konsekvens har familjen behövt flytta till en avlägsen del av kommunen, långt bort från vännerna. (I en tid när närmare 500 000 personer står som arbetslösa kan inte det vara en särskilt ovanlig realitet.) Eleven i fråga går kvar på skolan men har mist sin rätt till fritidshemsplacering med den absurda motiveringen att föräldern är arbetslös och därför har tid att ta hand om sitt barn själv.

Hade jag varit fritidspedagog hade jag blivit fullständigt rasande vid det här laget. Underförstått i den motiveringen ligger att fritidshemmet inte är mer än simpel barnpassning när föräldrarna arbetar. Ingen social träning, ingen pedagogisk verksamhet, ingen arena för relationsbyggen. Det är förvaring och inget mer. Det är därför som barn till arbetslösa inte har rätt till fritidshemsplacering.

Den nya skollagen kommer att få ett eget kapitel om fritidshemmet och jag hoppas innerligt att samhället en gång för alla tar sitt ansvar och erkänner varje barn rätt till den fantastiska verksamhet som fritidshem innebär. Det finns ett stort kryphål i dagens lagstiftning och kommunerna använder det för att på barnens bekostnad spara in ett par extra tusenlappar per år.

Det sorgliga är att den nya skollagen inte är på plats förrän om några år. Dagen när eleven ifråga bönade och bad om att få komma in på fritids då ”det är så tråkigt hemma” var igår…
3 kommentarer
  • Anna - lärare för nyanlända
    Posted on 2009-08-28 at 22:00

    Skrämmande! Jag har härt talas om kommuner som inte erbjuder fritids för barn till arbetslösa (eller föräldralediga) och det är ju helt absurt!

    Skolbarnomsorgen är ju en viktig del av skolan och jag vet skolor i kommuner med dessa bestämmelser som har infört ”samlad skoldag” där fritids och skola samverkar under hela dagen och alla barn går i skolan mellan 8-15. Med fritidsaktiviteterna alltså inbakade in skolan så att säga.

    Kanske något för er?

  • Killfröken
    Posted on 2009-08-29 at 20:32

    Saxat från min egen kommentar hos Anna:
    ”Tycker dock fortfarande att rätten till fritidshemsplacering borde bero på barnen behov och inte föräldrarnas arbetssituation

    Ha en bra helg!
    //Killfröken”

  • Tessan (fritidspedagog)
    Posted on 2011-03-16 at 12:29

    En del av mig håller fullkomligt med dig. Den andra delen av mig inte. Kort sagt så tycker jag att alla som är villiga att betala för fritidsverksamhet ska ha rätt att utnyttja den. Så även föräldralediga och arbetslösa. Annars är det ju precis som du säger: man visar allmänheten och staten att fritidspedagogiken egentligen inte är mer än just barnpassning. Och det är det ju inte. Men tyvärr så är det ju en ond cirkel. Fritids får inte särskilt mycket resurser vare sig i form av personal eller pengar till pyssel och utflykter och därför är de fritidspedagoger som finns ofta utarbetade och därför vill man i dagsläget inte alltid ha ”för många” på friitds. Detta leder också till regler som att just barn till föräldralediga och arbetslösa INTE får gå på fritids….cirkeln snurrar vidare – visar för omvärlden att vi inte är så duktiga som vi faktiskt är och de ”där uppe” anser att vi inte behöver mer pengar till vår verksamhet. Och därmed blir det till sist att vi fritidspedagoger inte orkar slåss för (även) denna sak.
    Men i en perfekt värld önskar jag att det vore som du skriver.

Kommentera