Igår hittade jag en brittisk studie på 17 000 elever i 7-16 årsålder som visade mig två saker:
1.  Ungefär 85% av eleverna äger en egen mobiltelefon
2. Ungefär 72% av samma elever äger egna böcker

Alltså är det mer troligt att en brittisk skolungdom har en mobil än att han/hon har böcker. Fundera ett tag på vad det innebär för brittiska lärare. Man brukar säga att den som har många böcker hemma har tillgång till ett större kulturellt kapital och därmed har lättare att lära sig. Framförallt läsa och skriva men det gäller i största allmänhet. Så vad händer med elevernas kulturella kapital när de inte längre äger böckerna vi är vana att räkna med? Betyder det att kapitalet tar slut?

3 kommentarer
  • Lisa
    Posted on 2010-05-30 at 09:06

    Va? Det var det fånigaste jag har hört. Visserligen är brittiska ungdomar ganska hopplösa, men det här tar ändå kakan. Att många har mobil är väl knappast förvånande, men när man ställer siffrorna mot varandra på det här sättet får man ju verkligen perspektiv.

  • Killfröken
    Posted on 2010-05-30 at 17:41

    @Lisa:
    På vilket sätt är det fånigt? Visst, jag kan tröttna på alla dessa mobiler som ringer vid fel tillfälle. Men samtidigt måste man fråga sig: innebär det här att kidsen slutat att läsa (och därmed går en allt komplexare värld till mötes med allt sämre läskunskaper) eller betyder det att de läser ANDRA TEXTER än tidigare generationer?

    Jag är böjd att tro på det sistnämnda. Och då blir följdfrågan: Vad gör skolan för att hänga med? Jag vet så många lärare som ser problem och meningslöst tidsfördriv i vad som egentligen skulle kunna vara ingångar till den mest effektiva läsundervisningen de någonsin sett…

  • Lisa
    Posted on 2010-05-30 at 18:17

    Jo visst är det väl så att de läser andra texter än böcker, kan jag tänka mig. Jag är så van vid att alla läser böcker (men det var ju jag och mina ambitiösa kompisar), så jag har svårt att tänka mig ungdomar som inte läser böcker. Men de läser kanske tidningar, bloggar etc. och förhoppningsvis kan det kompensera. Min yngre bror, till exempel, har aldrig gjort något annat än att spela spel, och jag tror det är därför som han är så duktig på engelska – det är mycket engelsk text som ska tas in om man vill följa med i handlingen i spelet! Skolan kan kanske anpassas för att ta vara på sådan ”effektiv läsundervisning”.

Kommentera