De senaste dagarna har jag unnat mig själv att verkligen lägga tid på att läsa igenom (stora delar av) alla länktips som ramlar igenom mitt twitter-flöde. Ibland är det intressanta bilder eller artiklar. Någon gång då och då föds en idé som jag vill bära med mig till det nya skolåret. Imorse hittade jag en engelsk hemsida med en fantastisk blogg: Education Rethink. Det finns en hel del hemsidor som liknar denna, och inte sällan brukar jag efter en eller två texter stänga ner fönstret och gå vidare av två skäl:
– Den kulturella koden är för stark. (Gisses! Vad är det med lärare och skolsystem i vissa länder och relationen till minutiöst testande och mätande!?)
– Det är goda tankar, men of för långt ifrån en riktig utbildningsvärld för att jag ska känna att det intresserar mig i mitt klassrumsarbete.
Den här bloggen känns inte så. Inte alls faktiskt. Nu på morgonen har jag läst ett inlägg om klassrumsregler kontra gemensamma strävanden, ett annat inlägg om skillnaden på ”särbegåvade” elever och vanliga elever (”Teach it like they´re gifted!”) och ett tredje inlägg om hur man kan förbereda sig inför ett nytt läsår. Alla tre mycket intressanta och värda att återkomma till under hösten.
Kommentera