Vissa saker rör sig sakta framåt utan att det märks förrän man en dag stannar upp och ser hur långt man har kommit. Idag hade jag en sådan dag kopplad till min matematikundervisning. 

I snart tre års tid har jag arbetat i en miljö där eleverna har varsin iPad och där de flesta lärare använder varsin MacBook som arbetsverktyg. Vi har alla fått varsin dator och iPad men de flesta graviterar mot sin MacBook, kanske av förklarliga skäl. Mejla, skriva, presentera. Sånt vardagsarbete är väldigt lika oavsett verktyg och vanans makt är stark. 

Sedan jag blev lärare runt 2009 har jag undervisat matematik och nästan alltid med ett eget skrivhäfte i näven för att kunna rita och skriva medan jag undervisar elever i sitt enskilda arbete, den delen som brukar utgå från en mattebok. När jag började där jag arbetar nu så byttes skrivhäftet mot min iPad och en whiteboard-app. Inget mer med det, tänkte jag. 

Men så glömde jag min iPad i skolans Makerspace och orkade inte hämta den till dagens första mattelektion. Jag fick klara mig med muntliga förklaringar och eventuellt några blyertsstreck på ett lösblad. Och jisses vad jag KNAPPT klarade mig. Eleverna märkbart irriterade över hur mycket svårare det var att förstå och jag med en påtaglig känsla av att vara bakbunden. 

Ett par timmar senare inser jag vilket ovärderligt verktyg den där iPaden och den där appen har kommit att bli för min undervisning. Den väger som ett litet kollegieblock men har så mycket mer.
– Oändligt med skrivyta som jag och eleven kan turas om att skriva och rita på medan vi diskuterar.
– Oändliga variationer av pennor i olika färger för att underlätta olika nyckelmoment.
– Oändliga variationer av överstrykningspennor för att framhäva det viktiga.
– En integrerad inspelningsfunktion som möjliggör att jag direkt efter att vi är klara kan dela en videoversion av vårt samtal med eleven om hen riskerar att glömma bort på vägen.

Små saker i vår vardag som ingen av oss reflekterar över förrän de inte längre finns där. Ett exempel på digitaliserad undervisning vars tyngdpunkt ligger på undervisning snarare än teknik. Det är ofta jag i ett ögonblick mellan två lektioner inser hur mycket min och elevernas iPads har förändrat villkoren för samtalen mellan oss till det bättre.

Kommentera