I torsdags släppte Lärarförbundet en bok om teknik i förskolan. (Som av andra orsaker försvann i mediebruset.) Den är faktiskt väldigt intressant.
När jag var på Bokmässan hamnade jag i ett samtal om boken med en förskollärare som påstod att teknik är det lättaste ämnet att ta upp i förskolan eftersom det i grund och botten handlar om barns nyfikenhet över hur saker fungerar. Jag noterade att det säkert stämmer och tänkte inte mer på det. Förrän jag kom till jobbet idag.
Jag går över skolgården med en trave böcker till personalrummet.
Förskoleklasskids (ropar i kör): Killfröken!
Jag (går dit): Hej kompisar!
Dom: Hej!
En: Kommer du ihåg den där dammiga saken i vårt klassrum!?
Jag tänker en stund innan jag minns projektorfiltret jag rengjorde för ett par veckor sedan. De var mycket intresserade.
Jag: Mmmm….
En: DEN var dammig!
En Annan: Ja, faktiskt så dammig som en dammråtta.
En: Eller ett damm-lejon?
Förskoleklasskids (i exalterad kör): Jaaaa!
Kommentera