Jag vet tre tioåringar som har snöat in på katter. De har verkligen verkligen fastnat i kattträsket. Sedan flera år tillbaka leker de katt och nu har det gått så långt att de signerar allt skolarbete med sitt namn och katt. (Hade jag varit en av dem hade jag skrivit ’Jacob katt’.)
Det här är ett faktum som jag som lärare skulle kunna reagera lite olika på. Det hade lätt kunnat hända att jag bad dem fokusera på sitt skolarbete och hålla kattlekarna till rasterna. Jag hade också kunnat dra lite på mungiporna och tänka ’oj, vad coolt det är med barns fantasi’ och sedan gå vidare med min undervisning.
Eller så går jag vidare och planerar min undervisning utifrån deras behov/intressen, på riktigt. Katter benämns rätt sällan i LGR11 men jag kan genom att starta en Google Site för kattälskarna ge dem en yta att jobba med aktiviteter som berör både katter och LGR.
Precis så gjorde jag. Det tog inte ens femton minuter av min planeringstid att lägga upp en skalsida med lite kattbilder som har licenserna på sin sida. Därefter lade jag in ett par enkla filmer om hur man redigerar sidor, lägger till bilder och hittar material som man får använda. Det här är filmer jag använt i tidigare projekt och därför bara kan återvändas.
Resultatet är tre ungar som vid sidan av sina kattlekar också jobbar publicistiskt med sin kattsida. Än så länge är det mest YouTube och Wikipedia/NE Skola men det ska vi snart råda bot på.
Spontana idéer på framtida inspirationsfilmer som jag ska lägga upp är:
– Hur man länkar till andra.
– Hur man beskriver vem som ligger bakom.
– Hur man bäddar in Storybirds. (De skriver kattsagor där.)
– Hur man tänker ut en målgrupp.
finns det fler saker jag borde lära kidsen som driver kattsidan?
En kommentar
Anna
Posted on 2012-11-06 at 14:43Katt åt lampa, lös i magen. =)