Ericsson har som en del av sitt arbete med utbildning och lärande satt ihop en mini-dokumentär på 20 minuter som alla lärare, elever och föräldrar borde få se. Det finns många saker som alla borde och därför borde man förhålla sig kritiskt till sådana saker. Det mesta är, med hand på hjärtat, inte alls nödvändigt för alla. Men att se den här filmen är verkligen det.

 

 

Rätt tidigt nämner en av de intervjuade experterna att han tror att konceptet ”kunna” är hyfsat daterat. Det har liksom inge framtid om det går lika bra att hitta kunskap när man behöver det. Varför ska man då behöva kunna saker i förväg? jag förstår tankegången, och kan nog hålla med om det när det kommer till en hel del av det kunnande som skolan bär med sig i sitt kulturella arv. Det finns massa saker vi tror att barnen ska kunna och som vi säger till dem att de måste kunna fast att det är onödigt. Med det sagt så finns det minst lika många saker som man faktiskt behöver kunna. Om man sätter det här resonemanget i ett svenskt perspektiv och jämför med The Big 5 så finns det gott om fakta som behövs för att eleven ska kunna resonera. (Du behöver fakta om The Big 5 för att kunna resonera kring hur den tankebilden passar med Ericssons filmklipp.)

Komplexa resonemenag kräver allmänbildning helt enkelt. Samtidigt hinner vi inte ge kidsen tid att utveckla resonemang om skolan ska präglas av för mycket meningslös fakta.

En kommentar
  • AnnaWK
    Posted on 2012-11-01 at 22:10

    Tack snälla för tipset på dokumentären, mycket tänkvärt att ta till sig (även om jag inte är klar med lärarprogrammet förrän om ytterligare två år).

    Gillar även dina reflektioner kring klippet 🙂

Kommentera