Barack Obama. Där har vi en Messias så god som någon.
För lite mer än ett år sedan var jag på ett seminarium med en facklig ledare för USAs största lärarförbund, NEA. De har typ tre miljoner medlemmar och varje gång det är presidentval rekommenderar deras presidium vilken kandidat som skulle vara bäst för den amerikanska skolan. (Den här gången valde de Obama.) Det leder till att alla kandidater snällt flyger ut och träffar den här mannen som jag hörde föreläsa. Han berättade om sitt möte med Obama och avslutade med att hoppas på att Obama skulle lyfta fram skolan mer under de (då) kvarvarande 12 månaderna fram till valet. Så blev aldrig fallet men i sin andra biografi (hur nu en man som var helt okänd för fem år sedan redan har hunnit med att skriva inte en utan två biografier) berättar Obama om sina ambitioner för skolan.
The need for good teachers deserves emphasis. Recent studies show that the single most important factor in determining a students achievement isn’t the color of their skin or where they come from but who their teach is. Unfortunately too many of our schools depend on inexperienced teachers with little training in the subjects they are teaching and too often those teachers are concentrated in already struggling schools. I constantly meet young people who have graduated from top colleges and have signed up through programs like Teach for America. For two years they have taught in some of the country’s toughest schools. They find the work extraordinarily rewarding. The kids they teach benefit from their creativity and enthusiasm. But by the end of two years most have either changed careers or moved to suburban schools. A consequence of low pay, a lack of support from the educational bureaucracy and a pervasive feeling of isolation. If we’re serious about building a 21st century school system we’re gonna have to take the teaching profession seriously. It means paying teachers what they are worth. There’s no reason for why an experienced, highly qualified and effective teacher shouldn’t earn as much as a lawyer at the peak of his or her career. Highly skilled teachers in such critical fields as math or science as well as those who are willing to teach in the toughest urban schools should be paid even more. There’s just one catch. In exchange for more money teachers need to become more accountable for their performance.
Det finns många saker att lyfta och tänka på i det här avsnittet. Framförallt kan jag känna att han har en annan inställning till lösningar för skolan. Han kan prata om skolan utan att känna tvånget att presentera enkla lösningar för att vinna billiga poänger. Hur lång tid ska det dröja innan vi får den typen av skolpolitiker i Sverige?
2 kommentarer
Hanne Simonsen
Posted on 2009-01-21 at 12:32hej Killfröken!
ville bara tipsa om en ny rapport från Rädda Barnen. Den heter Vems röst väger mest? och visar att vuxna står ivägen för elever som vill ha inflytande i skolan.
Vi har ställt frågor till elever, rektorer och skolpolitiker om vad de tycker att elever ska få vara med och bestämma om. resultaten är talande!
Lyssna på ekot här http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2580659
Läs mer på vår webb och ladda ned rapporten: http://www.rb.se/press/pressmeddelanden/Pages/Vuxna-star-iv-agen.aspx
Killfröken
Posted on 2009-01-21 at 16:31Den sortens spammande gillar jag. Det är fullt tillåtet 😉
//Killfröken