På väg hem från en konferens försöker jag sammanfatta en flod av nya intryck och erfarenheter. Två sägningar om den goda skolledaren som läggs bredvid varandra får mig att fundera.
Jag som skolledare tänker att mitt förhållningssätt gentemot mina medarbetare är liknande det som eleverna har gentemot sina elever. säger en person som vill beforska skolledaryrket.
En viktig framgångsfaktor är en bra skolledare som lämnar högt i takt, låter bli att lägga sig i med detaljstyrning och som applåderar när man är klar – oavsett om det gått bra eller inte säger en superframgångsrik IKT-pedagog.
Hur samstämmiga är dessa perspektiv? Kan en lärare härma IKT-pedagogens skolledare i skapandet av förhållningssätt gentemot sina elever?
Tanken är nervkittlande. En lärare som inte lägger sig i och detaljstyr. En pedagog som alltid applåderar – oavsett om det går bra eller dåligt.
Jag tror att det är ett annat sätt att beskriva elevcentrerad undervisning. Jag tror det är bra.
Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterande som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.
Kommentera