Omorganisation och nytt skolhus på gång. Med det kommer en omgjord skolgård som rymmer fler elever och samtidigt är bättre för alla. Eleverna involveras i processen vid flera tillfällen, bland annat genom elevrådet som i morgon ska ta fram sitt förslag. Därför ägnar jag en del av dagens lektionstid till att låta eleverna spåna idéer till den nya skolgården. Ett gäng elever (nio-, tio- och elvaåringar) förslår ”en stor jungel” på skolgården. Jag ler och går vidare.

När våra elevrådsrepresentanter en stund senare ska sammanställa klassens förslag vill de ta bort den stora djungeln. Det blir en ingång till att tänka stort och inte kasta ut galna idéer. Till sist har vi tio förslag (allihopa rimliga) på hur man kan involvera en djungel i en vanlig mellansvensk skolgård. Det är också lärande kan jag tycka…

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterande som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

Kommentera