Måndag morgon. Friluftsdag. Alla elever är med. Ett förskoleklassbarn utbrister ”idag börjar sommaren!” Jag tvivlar men ser poängen: alla förutsättningar finns för en bra dag.

Vi snabbspolar framåt fem timmar och jag är tillbaka på personalrummet. Fem kilometer med 15 barn (varav några rätt unga) har gått hur bra som helst. Min halvtaffliga spontanutvärdering verkar signalera att eleverna också har uppskattat dagen. Men vad tycker de egentligen? Hur kan jag veta? Frågar jag mig själv.

Ännu ett par timmar senare. På bussen hemåt. Kollar in Instagram för första gången idag och möter en flod av nästan exakt likadana bilder. Allihop med elever som fotografer och med friluftsdagen som tema. Här finns något att jobba med! Vårtecken, en spegelblank sjö, en viss samarbetsövning och den fria leken i målområdet är saker som lyser igenom.

Kanske kan man dra slutsatsen att detta är moment eleverna uppskattar. Eller så kan man inte det. Vad vet jag? Hyr som helst är det tydligt för mig hur elevdokumentation i bild säger något om vad de fastnat för under dagen.

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterandet som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

Kommentera