Under hela vårterminen ägnade jag och min IKT-kollega en del tid åt att söka av skolbloggar, lärartwitter och andra källor efter idéer på hur man kan organisera en genomtänkt 1:1-satsning. Här är första delen av mitt bidrag till er som runt om i skolsverige befinner er i samma sits.
Låt mig börja med att konstatera att hårdvara är hårdvara och inte lärande. Det skapar förutsättningar, men är inte livsavgörande för lärandet i sig. Jag ser många underbara exempel på moderna lärmiljöer där tillgången till verktyg är skral. Med det sagt är jag nöjd och stolt att i tre års tid ha varit tekniskt ansvarig för en fullt utbyggd 1:1 satsning där alla elever (F-5) tidigare har haft varsin PC. Det sista vi gjorde i våras var att lämna tillbaka alla datorer och nu är de alltså ersatta av en miljö där ungefär hälften av vår teknik är Lenovo-datorer och andra halvan IPads. 89 respektive 94 för att vara exakt. Detta på 209 meganöjda elever.
Vi fick i princip fria händer att välja utrustning och organisation (men inte antal). Vi valde så här:
Det är allt jag har att säga om detta just nu. Men jag räknat med att återkomma i ämnet. Är det något särskilt du vill att jag tar upp? Kommentera eller hör av dig via Twitter (@jacobmollstam
Kommentera