Under hela vårterminen ägnade jag och min IKT-kollega en del tid åt att söka av skolbloggar, lärartwitter och andra källor efter idéer på hur man kan organisera en genomtänkt 1:1-satsning. Här är första delen av mitt bidrag till er som runt om i skolsverige befinner er i samma sits.

Låt mig börja med att konstatera att hårdvara är hårdvara och inte lärande. Det skapar förutsättningar, men är inte livsavgörande för lärandet i sig. Jag ser många underbara exempel på moderna lärmiljöer där tillgången till verktyg är skral. Med det sagt är jag nöjd och stolt att i tre års tid ha varit tekniskt ansvarig för en fullt utbyggd 1:1 satsning där alla elever (F-5) tidigare har haft varsin PC. Det sista vi gjorde i våras var att lämna tillbaka alla datorer och nu är de alltså ersatta av en miljö där ungefär hälften av vår teknik är Lenovo-datorer och andra halvan IPads. 89 respektive 94 för att vara exakt. Detta på 209 meganöjda elever.

Vi fick i princip fria händer att välja utrustning och organisation (men inte antal). Vi valde så här:

  • 16 IPads och 9 datorer till 32 förskoleklass barn. Detta eftersom de arbetar med en förskoleklassanpassad ASL samtidigt som de skapar mycket m våra tidigare paddor.
  • Hälften/hälften från år 1 till år 5 där två elever (klassvis) tillsammans ansvarar för att uppdatera och pussla om en dator och en IPad, men där tekniken med flit är opersonlig. Det gör att vi genom att samarbeta mellan klasser kan skapa lärmiljöer där alla har varsin dator eller padda, samtidigt som normaltillståndet är att eleverna väljer fritt.
  • Eftersom paddorna är lättare att flytta, inte kräver laddning varje kväll och till sin natur är mer kreativa kan vi utan extra investeringar skapa en digital lärmiljö till vår fritidsverksamhet genom att bara låta pekdatorerna flytta med eleverna efter sista skoldagen.
  • Det är allt jag har att säga om detta just nu. Men jag räknat med att återkomma i ämnet. Är det något särskilt du vill att jag tar upp? Kommentera eller hör av dig via Twitter (@jacobmollstam

    20130826-182720.jpg

    Kommentera