För några dagar sedan fick jag en elräkning. Inget konstigt med det. Förutom ett litet räknefel som sedan visade sig bero på en felande elmätare. Tydligen skulle jag i november 2013 ha förbrukat närmare en miljon kWH istället för mina vanliga hundra. Nu är det dags att punga upp och därför ska jag tydligen betala en dryg kvartsmiljon. Hmmm……

Dagen efter fick jag med den i min ryggsäck mest av en slump. Så när jag kom till jobbet tidigt den morgonen för att finjustera planen inför dagen liksom ramlade den ut på golvet och direkt fick jag en idé. Kan man göra lärande av en helt galen elräkning? Och när lär man sig att läsa en räkning egentligen?

 Efter lite tankearbete hittade jag det perfekta tillfället; stunden som jag varje vecka har själv med sju av mina äldsta elever. På schemat står det att det ska vara ibland svenska och ibland matematik. Idag blev det båda. De här eleverna har bra koll på det mesta men lär aldrig ha sett eller riktigt tänkt på hur en räkning funkar. Sagt och gjort! Jag fotade av hela räkningen med en iPad och la upp den på projektorn via en ritapp. Jag lät eleverna spåna fritt runt vilken information som man kan utläsa i en räkning.  De hittade mitt namn, min adress, företagets logga och sedan… priset.

”Va!? Har du så mycket pengar!?” utbrister en av dem.
Jag förklarar att det inte är fallet. Sedan berättar jag att min elräkning vanligtvis ligger på typ tvåhundra kronor.
”Va!?” utbrister nu en annan. Men den här gången är det insikten att hen har en månadspeng som är så stor att den skulle räcka till en elräkning. Som om det är det roligaste man kan göra när man är elva år gammal.

Vi har en stund av läsförståelse i matematikens sfär som tar en vändning när någon kommer på den självklara fråga: ”Om du hade så mycket pengar, vad skulle du göra då?” Någon vet att man när man blir rik kan sluta jobba. Vi diskuterar om en kvarts miljon är att vara rik. Någon berättar om priset för en privatkonsert med One Direction. En annan presenterar planen att sätta in pengarna på banken och leva på räntan. (Den eleven kommer gå långt!)

I slutet på lektionen ringde en representant för elbolaget för att be om ursäkt. Jag ville mest tacka för en ingång till lärande som jag själv inte hade kommit på. Nu ligger en ny elräkning på mitt hallgolv. Den gamla hamnar bland högarna av bra saker att ha när jag i framtiden ska planerar lektioner…

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterandet som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

Kommentera