Idag mina elever i år tre påbörjat de där proven som man inte får prata högt om. Ett delprov inom svenskämnet som de verkar ha tyckt var kul. Efteråt fylldes mitt Instagram-flöde av lättnad och i korridoren utanför såg jag flera av dem ringa hem och berätta hur bra det gick.

Med det i bakhuvudet undrar jag om det är nationella proven eller vårt sätt att paketera och presentera dem som sänker elevers självförtroende. Jag ser egentligen rätt få värden av nationella prov i den utformningen som de är nu men att de skulle vara automatiskt nedbrytande köper jag inte. Gör man det rätt blir det bra.

Samtidigt kan jag jämföra med de kommungemensamma proven i matte (år två) och engelska (år fyra). De är lila tidsödande men betydligt sämre utformade. Det påminner mig om hur otroligt noggranna varje fråga i NP är. Det finns en otroligt stor potential där…

 

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterandet som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

Kommentera