”Men alltså, jag har för mig att det är typ så här…” utbrister en elev och går in i en utläggning som visar sig vara helt fel. Eller i alla fall mestadels fel. Bredvid sitter, förutom jag, tre andra elever som deltar i samtalet. Det är det tionde samtalet jag har om exakt samma ämne. På raken. Det är muntlig examination efter sju veckors undervisning om innovationer, uppfinningar och teknikutveckling. Under dagen får de också skriva och skapa på samma ämne, för att visa kunskaper inom samma kunskapskrav.
Direkt när jag hör den galna tankegången presenteras ser jag osäkerheten i de andra ögon. ”Stämmer det här?” tycks de fundera. Jag minns ett samtal jag hade med en kollega från en annan skola för en tid sedan. Han ondgjorde sig över muntliga prov eftersom starka elever kan lura svagare elever att tänka fel. Ungefär så var hans resonemang. Där och då tänkte jag att det säkert måste bero på hur samtalsledaren utför sitt arbete och vilket klimat som slås an precis när samtalet börjar. Om det får vara ett samtal där man diskuterar olika teorier och där fel firas så är det lugnt. Upp till bevis.
”Håller ni andra med om detta?” frågar jag och tar en chansning på att vi har det där sköna klimatet. Två nickar. Den tredje dröjer lite och tar sedan till orda. Hen är ett år yngre och tar vanligtvis inte supermycket plats.
”Nej. Jag förstår hur du tänker men tror du blandar ihop det. Så här är det…”
En perfekt förklaring. Som eleven med ursprungsidén anammar och sedan kan bygga vidare på. Ett par minuter senare har jag det underlaget jag behöver och vi avslutar vårt samtal. I ögonblicket innan nästa samtal om exakt samma frågor hinner jag anteckna lite och samtidigt tänka att det verkligen är coolt hur mycket ens elever kan och vet när man tar sig tid att lyssna på dem.
Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterandet som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.
Kommentera