Förmiddag och temapass med introduktion till ekonomisk hållbarhet i fokus. Jag och elevgruppen jag har just det här passet diskuterar olika konkreta handlingar som kan främja ekonomisk hållbarhet. Det blir som en kedja.

En kort film gör att någon tänker på hur de byter ut saker hemma i samband med en flytt och säljer av gamla grejer ”på någon app”, någon annan berättar om när de köpte en begagnad cykel via Blocket, andra tycker att det är lite konstigt, jag berättar om när jag skippade en fin elcykel för 30 000 för att hellre köpa en rostig cykel för 600 spänn. De fattar grejen. Någon annan berättar om konceptet ”doggy bag”, andra elever smakar på ordet. En elev får plötsligt en idé:

Eleven: Borde inte restaurangen (skolköket) skärpa sig och servera mer barnvänlig mat så att vi äter mer och inte slänger så mycket? Det måste ju vara bra för klimatet och skolans ekonomi.
Jag: Ja, alltså jag tror de redan försöker tänka så…
Eleven (Avbryter mig): Ja, men alltså de borde göra det mer!
En annan: Jaaaa…. *Drömskt* De borde exempelvis ha fjärilspasta.
EXAKT ALLA ELEVER: Jaaaa……

Sedan dess har jag funderat på om det finns något i att pasta med olika former smakar annorlunda….

Kommentera