I andan av att skriva för att tänka så har jag en halvfärdig fundering om grupper. Det är något som skaver. Om inte annat syns det på hur elever med åren blir allt mer skeptiska till att arbeta i grupp. Det är ju verkligen ett misslyckande sett till hur viktigt det är i det fortsatta livet att kunna samarbeta.

Mer specifikt så funderar jag lite på hur lärare förhåller sig till sitt ansvar att skapa grupper. Jag kan inte riktigt landa i vad som är bäst här. Ibland tänker jag att det ultimata nästan är att lotta allt från platser till grupper för att komma bort från mina egna förutfattade meningar om vilka som klarar vad. Ibland har jag lyckats få med mig elevgrupper på det, ofta efter år av arbete ihop. Sedan kan jag också tänka att detta med gruppindelning verkligen är en central del av designen av vad som händer i ett klassrum. På det sättet känns det rubbat att lämna det till slumpen. Om inte annat kan jag relatera till när jag själv förväntas prestera i något sammanhang och har hamnat i ett samarbete med personer som jag helt enkelt inte passar bra med. Det blir tio gånger svårare att få till något av värde. Så hur kan man förena idealet att träna elever att kunna samarbeta med vem som helst och att komma bort från att mina uppfattningar ska definiera vilka elever som får vilka möjligheter med idén att jag som ledare har ett ofrånkomligt ansvar att så långt det går rigga bästa förutsättningarna för lärande?

Jag har inte svaret på den frågan. Inte än. Men en grej har jag noterat i samtal med lärare lite varstans. Det är ganska vanligt att vi identifierar vilka som inte passar bra ihop och gör vad vi kan för att separera dem. Men sen då? Det finns ju en naturlig fortsättning här som vi kanske missar för ofta. Nämligen att ta ansvar för att elever som vi separerar från dåliga sammanhang också får möjlighet att utveckla bättre samarbeten med andra. Det kräver aktivt tankearbete för att åstadkomma matchningar som inte bara passerar konfliktfritt utan som också faktiskt är fruktsamma för alla inblandade. Om vi inte klarar av att ta det ansvaret så kanske vi inte ska var så snabba på att separera samarbeten som elever själva styr upp?

Kommentera